À la veille de l'inauguration d'une autoroute, un entrepreneur mafieux reçoit des amis, dont le ministre de la Voirie et le maire de la ville. Par ailleurs plane l'ombre de sa femme Réjeanne. Un film qui insiste sur la fonction des personnages, et non sur leur psychologie. «Par l'enracinement des personnages dans un contexte historique précis et en insistant sur le caractère tragique des événements, Denys Arcand a donné à Réjeanne Padovani des allures de tragédie.» (Marcel Jean, 1987)
This movie, done by the excellent Denys Arcand (the mastermind behind Jesus of Montreal, The Decline of the American Empire and the latest hit The Barbarian Invasions...), is well written though slow. Performances are excellent, and scary too: a good example of how politics and corruption, represented by organized crime, even cops and hitmen are mingling together, while their bosses are celebrating upstairs their latest coup, paid mostly by taxpayers and Mob greed... An entertaining movie, filled with real images at the end of the movie of the housing demolition that occured when they built the real highway (symbolic that rich power is killing the poor and desperate souls...). (IMDB)